Poznáte to, necháte sa uniesť okamžikom a poviete alebo urobíte niečo, čo by ste najradšej hneď vzali späť. Alebo radšej ani nepovedali, či neurobili. Ale vy viete, že už je to povedané a urobené. Viete, že čosi sa pokazilo a už sa to nedá opraviť. Nikdy. A niekedy ani netušíte, že ste „TO“ povedali alebo urobili.
Nájdete v Hitparáde učiteľských prešľapov „TO“ svoje, čím nezvratne strácate kredit u svojich študentov a žiakov?
Neustále opakovanie
Hlavne výčitiek. Povedzte svoju výčitku raz a dôrazne. Dajte najavo svoj hnev, rozčarovanie, ľútosť. Povedzte o svojich pocitoch, nie o tom, že žiak je zlý, lenivý, hlúpy, zábudlivý, drzý, … Ak máte jasne definované pravidlá a za ich porušenie patrí žiakovi trest, udeľte mu ho. A UŽ SA K TOMU NEVRACAJTE! Výnimkou sú pochvaly. Tu je opakovanie nevyhnutné.
Krik
Efektívny nástroj na udržanie disciplíny, ale musí sa dávkovať ako veľmi nebezpečný liek. Vzniká na ňom ťažká závislosť a po čase prestáva účinkovať.
Syndróm neomylného učiteľa
Je to ťažké, verejne priznať „nemám pravdu“, „moja chyba“, „to bol omyl“, „nerozumiem“, „neviem“. Ale viete čo, zatĺkanie aj tak nepomôže. Prezradí vás vaša reč tela. Naučme deti svojim vlastným príkladom, že mýliť sa je normálne. Naučme ich analyzovať svoj omyl a poučiť sa z neho.
Mimochodom, prečo je pre učiteľov tak ťažké priznať, že urobili chybu, keď to deťom servírujeme v škole od rána do večera?
Pravidlá
V pondelok nad chýbajúcou úlohou mávnete rukou, v utorok ju ani nebudete kontrolovať, v stredu napíšete poznámku, vo štvrtok spustíte krik a v piatok nasolíte päťku. Ak by ste sa cítili, keby ste nevedeli, či dostanete na výplatu 200 alebo 2 000 eur? Prípadne aj nič?
Pravidlá dávajú nášmu životu poriadok a istotu. Žiaci potrebujú v škole istoty, o ktoré sa môžu oprieť. Potom svoju duševnú energiu vedia nasmerovať na riešenie problémov, ktoré im predkladáte.
Kto je tu pánom?
Učiteľ je v triede hierarchicky vyššie ako jeho žiaci a tak to má byť. Ale nie je v triede pánom. Nie je niekým, kto drží osud všetkých vo svojich rukách. Žiaci majú byť tí, ktorí rozhodujú o svojom osude. Dajte žiakom dôveru a nechajte ich prevziať zodpovednosť za svoje rozhodnutia.
Humor
Humor nielen lieči, ale pomáha zvládnuť veľa z hore popísaných situácií tak, aby z nich vyšiel aj učiteľ aj žiak so cťou. Na rozdiel od kriku je to liek, ktorý treba užívať čo najčastejšie a pomerne ťažko sa s ním dá predávkovať.
Byť učiteľom je nádherne príjemne, neuveriteľne veselé, mimoriadne ťažké, nepredvídateľné. Je to krásna komunikácia s mimoriadnymi bytosťami. Výsadou učiteľa je, že môže prispieť k rozvoju každého zo svojich žiakov nezmazateľným spôsobom. K pozitívnemu aj k negatívnemu. Máte to vo svojich rukách, myšlienkach a skutkoch. Nikdy na to nezabúdajte.