V škole na hodine:
„Tak dnes to bude za tri!“
„Ale pani profesorka, ja si myslím, že som to vedel lepšie ako na trojku.“
„Nepáči sa ti? Tak ti píšem štyri! A už o tom nebudem viac diskutovať. A veľmi rada sa dnes na rodičku porozprávam s tvojou mamou!“
Toto nevymyslíte, toto napísal sám život na jednom osemročnom gymnáziu. Je jedno na akom predmete a je úplne jedno čo sa študenti práve učili. To aj tak, skôr či neskôr, zabudnú. Ale čo určite nezabudnú a čo si odnesú do života je:
- Keď niečo povie nadriadený, neodvrávaj.
- Mať vlastný názor sa nevypláca.
- Za úprimnosť nasleduje trest.
- Diskutovať s nadriadeným sa nesmie.
- O tvojich „prečinoch“ sa nadriadený bude rozprávať s inými nadriadenými, nie s tebou.
Som presvedčená a stojím si za tým, že učiteľ má byť v triede autoritou. Škola je hierarchická organizácia, ktorá má svoje pravidlá (písané aj nepísané). Hierarchia ale neznamená, že využívate (či skôr zneužívate) autoritu, ktorá vám bola daná vaším postavením. Dlhodobý a kvalitný vzťah učiteľ vytvára svojou komunikáciou so žiakmi, kolegami a rodičmi, svojou prácou, svojimi vedomosťami a svojimi postojmi. Hierarchický vzťah vôbec nepopiera dobrý vzťah medzi učiteľom a žiakom, prináša dobrý vzťah na inej úrovni. To čo našich žiakov potrebujeme naučiť, je žiť vo svete hierarchií bez negatívnych interpersonálnych emócií.
Budem veľmi rada, ak na budúce na hodine odznie:
„Tak dnes to bude za tri!“
„Ale pani profesorka, ja si myslím, že som to vedel lepšie ako na trojku.“
„Aha, tak poď, prejdime si tvoju odpoveď. Ja ti poviem svoj názor a rada si vypočujem, kde sa nezhodujeme. Potom sa môžeme o tom porozprávať.“